|
|
|
PROJEKTY W REALIZACJI
Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II
W Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skawinie - w oparciu o badania zrealizowane w czerwcu 2016 roku, w gimnazjach Gminy
Skawina - opracowano projekt dotyczący doradztwa zawodowego, złożony w ramach aplikacji: "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt zyskał akceptację i dofinansowanie.
W ramach zadania planuje się utworzenie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery (SPInKa) w gimnazjach w Gminie Skawina. Gimnazja:
G1 - Gimnazjum nr 1 w Skawinie, G2 - Gimnazjum nr 2 w Skawinie, G3 - Zespół Szkół Publicznych w Radziszowie. Zadania w SPInKa w poszczególnych
szkołach realizował będzie doradca zawodowy/ nauczyciel. Funkcjonowanie SPIneK będzie odbywało się według jednolitych standardów (m.in. treści zajęć
i harmonogram pracy doradcy), wypracowanych w projekcie przy jednoczesnym uwzględnieniu indywidualnych potrzeb szkoły/szkół zidentyfikowanych
w diagnozach potrzeb - każdy nauczyciel prowadzący punkt w szkole będzie uczestniczył w szkoleniach tematycznych, prowadzonych przez Centrum Pedagogiki
i Psychologii Politechniki Krakowskiej oraz będzie miał dostęp do studiów podyplomowych. Wsparcie doradcze dla uczniów będzie prowadzone z uwzględnieniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów nim objętych (na potrzebę istnienia takiego wsparcia
wskazywali badani Uczniowie).
Działania w ramach projektu nie wpłyną na zmniejszenie działań prowadzonych przez szkołę/szkoły przed rozpoczęciem projektu. Do zadań realizowanych
w SPInKa będzie należało m.in. prowadzenie poradnictwa dla uczniów w formie warsztatów oraz indywidualnych konsultacji, organizacja spotkań z rodzicami
na temat doradztwa edukacyjno-zawodowego. Zajęcia warsztatowe oraz indywidualne będą dostępne dla uczniów wszystkich klas konkretnej szkoły. Najwięcej
godzin (około 60%) wsparcia zostało zaplanowanych na indywidualne konsultacje dla uczniów klas trzecich/drugich, dla których stworzone zostaną
Indywidualne Plany Działań (planuje się przygotowanie IPD dla wszystkich zainteresowanych uczniów - rekrutacja otwarta
prowadzona na bieżąco). Zakłada się, że wsparciem będą objęci uczniowie obojga płci. Zakłada się ponadto, że wsparciem zostaną objęci wszyscy uczniowie
poszczególnych szkół - planuje się, iż łącznie dla około 70% uczniów zostanie przygotowany IPD w latach 2017-2019. Przewidując ewentualne zmiany w systemie oświaty założyliśmy możliwość prowadzenia rekrutacji w nowych szkołach podstawowych - uczniowie 7-8 klasy - które od 2018 roku w okresie
przejściowym planowanej reformy edukacji będą funkcjonowały równolegle z gimnazjami.
Realizacja zadania rozpocznie się od utworzenia SPInKi w 2017 roku - stałego punktu w szkole, do którego zostanie zakupiony niezbędny sprzęt i materiały. Punkt będzie prowadzony (konsultacje indywidualne i zajęcia warsztatowe) w trakcie roku szkolnego od września do czerwca przez 3 lata - liczba godzin rocznie (w zależności od liczby uczniów w gimnazjum: G1 - 324, G2 - 252, G3 - 324). W ramach zadania każdego roku planuje się zakup materiałów/pomocy dydaktycznych - narzędzi pracy doradcy np. książki tematyczne, multimedialne narzędzia diagnostyczne, informatory, stojaki na ulotki (uzupełnienie materiałów przygotowywanych przez partnera PK) Realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego w ramach SPIneK przyczyni się do zapewnienia uczniom pomocy doradcy zawodowego w planowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej a w konsekwencji do podniesienia u uczniów zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej edukacji oraz zatrudnienia zgodnie z predyspozycjami i umiejętnościami. Trwałość: po zakończeniu realizacji projektu - SPInKi będą nadal funkcjonowały w strukturze szkoły przez okres co najmniej 2 lat. Założyliśmy, że w przypadku likwidacji gimnazjów wsparcie będzie kontynuowane w nowej strukturze systemu edukacji (SPinKa zostanie przeniesiona według decyzji Władz naszej Gminy) dla uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej (we wszystkich szkołach podstawowych).
PROJEKTY ZREALIZOWANE
Bezpieczna i przyjazna szkoła
Gmina Skawina w ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 "Bezpieczna i przyjazna szkoła" uzyskała dofinansowanie w kwocie 34 630 zł na realizację zadania
zatytułowanego "Bezpieczna i przyjazna szkoła w Gminie Skawina".
Dotacja stanowi prawie 90% kosztów realizacji zadania.
Autorami projektu były Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Skawinie oraz Zespół ds. Pozyskiwania środków Zewnętrznych
Urzędu Miasta i Gminy Skawina. W ramach zadania publicznego do grudnia 2016 r. we wszystkich szkołach podstawowych i gimnazjach Gminy Skawina we
współpracy z pedagogami szkolnymi i doświadczonymi specjalistami zrealizowano:
- warsztaty z uczniami dotyczące przemocy w szczególności cyberprzemocy,
- spotkania z rodzicami włączające ich do procesu interwencji profilaktycznej, dotyczącej przemocy w szczególności cyberprzemocy,
- zajęcia z nauczycielami z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej w szczególności w postaci cyberprzemocy.
Zorganizowana została także konferencja dla kadry szkół, pozwalającej na jeszcze bardziej efektywną koordynację procesu interwencji na różnym etapie
edukacji w gminie Skawina.
Dodatkowo w ramach zadania opracowano i zakupiono materiały szkoleniowe oraz dydaktyczne dla nauczycieli, które zostaną wykorzystane do realizacji
zajęć w kolejnych latach. Jednym z efektów przeprowadzonych w oparciu o autorski program zajęć, będzie wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego
korzystania z sieci przez dzieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.
Cel główny zadania określono następująco: Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowych dzieci i młodzieży, wynikających ze zjawiska cyberprzemocy
na terenie gminy Skawina, poprzez zaangażowanie rodziców i nauczycieli jako równorzędnych partnerów w procesie wychowania i działaniach profilaktyki tj.:
- wyposażenie uczestników zajęć (nauczycieli, rodziców i uczniów) w wiedzę i osobiste kompetencje, ułatwiające aktywne korzystanie z
przestrzeni wirtualnej oraz reagowanie w sytuacji kryzysu spowodowanego przemocą rówieśniczą, a także reagowania w sytuacjach kryzysowych;
- wzbudzenie motywacji i zainspirowanie uczestników zajęć, aby aktywniej kształtowali indywidualną wizję przyszłości edukacyjnej, opartą
na permanentnej edukacji i elastyczności preferencji korzystania z mediów cyfrowych oraz komunikacji opartej na relacjach wolnych od zachowań
przemocowych;
- wyposażenie w rodziców i nauczycieli w kompetencje potrzebne do identyfikacji zagrożenia związanego z przemocą rówieśniczą, cyberprzemocą
oraz w umiejętności związane z radzeniem sobie w takich sytuacjach.
Do realizacji zadania zaangażowano partnerów, którzy uczestniczyli w działaniach edukacyjnych i pełnili rolę doradczą,
konsultacyjną: Urząd Miasta i Gminy w Skawinie poprzez Centrum Wspierania Rodziny w Skawinie, Komisariat Policji w Skawinie, Straż Miejska
w Skawinie, 77 Drużyna Harcerska "Biedronka" im. AK z Krzęcina. Zaangażowanie ww. podmiotów stanowi wartość dodaną zadania, gdyż działania pomocy były
skoordynowane i spójne, a także pomogą w przyszłości na efektywniejszą pomoc ofiarom przemocy.
Koordynatorem projektu była Małgorzata Czerniawska ze Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skawinie
ICT Inspirujące - Ciekawe - Twórcze
Czterech specjalistów Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skawinie wzięło udział w Projekcie "ICT Inspirujące - Ciekawe - Twórcze",
realizowanym w latach 2008-2013 w Zespole Placówek Edukacyjno-Opiekuńczo-Wychowawczych w Wielkich Drogach w ramach Projektu współfinansowanego
przez Europejski Fundusz Społeczny - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, adresowanego do wychowanków tej placówki.
Głównym celem projektu było:
- stworzenie warunków równych szans edukacyjnych dla osób napotykających na bariery o charakterze środowiskowym;
- podniesienie jakości oferty kształcenia dla uczniów dotkniętych patologiami społecznymi;
- powszechny dostęp do pozalekcyjnej oferty edukacyjnej;
- aktywizacja młodzieży.
Projekt zakładał między innymi:
- organizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych mających na celu wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia;
- organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych lub pozaszkolnych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem
języków obcych mających na celu zmniejszanie nierówności w jakości edukacji;
- organizację pozaszkolnych form edukacji, ukierunkowanych na rozwój intelektualny;
- doradztwo i opiekę pedagogiczno-psychologiczną dla uczniów.
|
|